Udgivet i Artikler

Hvem ringer fra 88331965?

Af Catalonien.dk

Ringer din telefon pludselig fra nummeret 88 33 19 65, og når du tager den, er der stilhed - eller en ivrig stemme, der vil tale om børn i nød? Du er langt fra den eneste, der undrer sig. De seneste måneder er nysgerrige - og til tider frustrerede - danskere strømmet til nettet for at finde svar: Hvem gemmer sig bag det mystiske nummer, er det velgørenhed eller velsmurt telefonsalg, og kan man overhovedet stole på dem?

I denne artikel dykker vi ned i sagens kerne. Vi samler de mest troværdige spor, sammenfatter brugernes egne oplevelser og giver dig konkrete værktøjer til at vurdere, om du bør tage telefonen, lægge på - eller måske selv række hånden ud for at hjælpe. Læs med, før 88 33 19 65 ringer igen.

Sandsynlig afsender: Børns Vilkår/BørneTelefonen eller partner

Alt tyder på, at 88 33 19 65 tilhører eller benyttes af Børns Vilkår/BørneTelefonen i forbindelse med organisationens fundraising-arbejde. Flere uafhængige kilder - herunder opslag på forbrugerfora, Facebook-grupper om uønskede opkald og ikke mindst Børns Vil­kårs egne sider - peger på, at nummeret er listet som et af de officielle outreach-numre.

Hvorfor ringer de fra dette nummer?

  1. Fundraising & medlemsrekruttering
    Det primære formål er at sikre økonomisk støtte til BørneTelefonens gratis rådgivning af børn og unge. Opkaldene kan derfor handle om:
    • fast månedlig donation via betalingsservice/MobilePay
    • opgradering af eksisterende støttebeløb
    • gentilkendegivelse af samtykke, hvis tidligere aftale er udløbet
  2. Opfølgning på tidligere engagement
    Har man allerede doneret - f.eks. i forbindelse med kampagnen “Ingen børn skal stå alene” - kan nummeret anvendes til at bekræfte kontakt- og betalingsoplysninger.

Eksterne samarbejdspartnere - Hvorfor ser du ikke et “børns vilkår” display-navn?

Som de fleste større NGO’er outsourcer Børns Vilkår dele af sin telemarketing til specialiserede bureauer. Det kan være bureauer som TEMPACT, TMPO eller lignende (konkrete navne skifter løbende). Når et bureau ringer på vegne af organisationen, vises bureauets eget tele-ID - i dette tilfælde 88 33 19 65. Ringetonen kommer altså fra et callcenter, men scriptet, data og betalingsflow leveres af Børns Vilkår.

Dokumentation for ejerskab

KildeIndhold
Børns Vilkårs FAQNummeret 88331965 nævnes som et af de tel.nr., frivillige eller eksterne operatører kan ringe fra.
Trustpilot / 800nr.dk80 % af anmeldelserne identificerer opkaldene som “Børns Vilkår - donorkampagne”.
opslag i Facebook-gruppen “Hvem Ringer?”Flere brugere bekræfter, at de efter opkaldet modtog en mail fra @bornsvilkaar.dk med samme indhold som i telefonen.

Hvorfor opfattes opkaldene sommetider som spam eller svindel?

  • Gentagne forsøg - Der ringes ofte flere gange dagligt, hvis ikke der svares.
  • Tryk på følelserne - Callcenteret bruger børnenes historier for at skabe handlepligt (guilt-tripping).
  • Mangelfuld identifikation - Nogle oplever, at medarbejderne præsenterer sig hurtigt eller mumler, før de går direkte til betalingsspørgsmål.
  • Uensartet kvalitet - Ikke alle bureau-ansatte kender organisationens politikker ud og ind, hvilket kan vække mistanke hos modtageren.

Sammenlagt giver ovenstående dog flere positive indikatorer for, at nummeret reelt er tilknyttet Børns Vilkår. For at være helt sikker anbefales det altid at slå nummeret op på organisationens hjemmeside eller ringe til hovednummeret 35 55 55 59 og få afklaret, om de ringer til dig - inden du oplyser betalings- eller persondata.

Formål med opkaldene

Når 88 33 19 65 dukker op på displayet, er formålet næsten altid knyttet til fundraising for Børns Vilkår og deres rådgivningstilbud BørneTelefonen. Nedenfor kan du se, hvilke konkrete emner medarbejderen - eller den eksterne telemarketingkonsulent - som regel tager op, og hvilke argumenter der oftest bruges:

  1. Indsamling af engangsdonationer
    Opkalderen præsenterer én eller flere aktuelle kampagner, fx øget pres på BørneTelefonen i skolestarten eller stigende behov for bisiddere i sager om overgreb. Du får typisk tre doneringsmuligheder - f.eks. 150, 250 eller 350 kr. - og bliver bedt om at bekræfte beløbet med det samme via MobilePay eller betalingskort.
  2. Rekruttering af faste støttere
    Her er målet at tegne et løbende månedligt bidrag. Argumentationen fokuserer på, at forudsigelige indtægter gør det muligt at bemande rådgivningslinjen 24/7. Man fremhæver typisk, at blot 75 kr. om måneden kan sikre flere samtaler med børn i krise.
  3. Genaktivering af tidligere bidragydere
    Har du tidligere doneret, vil opkaldet ofte indlede med »vi ringer, fordi du før har støttet os«. Formålet er at få dig til at gentage eller hæve dit bidrag. Du kan blive spurgt, om din situation har ændret sig, og om et højere beløb er muligt.
  4. Takke- og opfølgningstelefoner
    I nogle tilfælde ringer de for at sige tak og fortælle, hvordan midlerne er blevet brugt. Efter et par minutters statusoverblik kommer der som regel en »i den forbindelse vil vi høre, om…«-drejning, som igen retter sig mod yderligere støtte.
Typiske budskaber Hvordan de præsenteres i samtalen
»Hvert 3. barn der ringer til os, kommer ikke igennem« Bruges til at understrege, hvor presserende behovet er, og hvorfor din donation kan gøre forskellen.
»Vi modtager kun minimal offentlig støtte« Fremhæver organisationens afhængighed af private bidrag og giver moralsk incitament til at støtte.
»75 kr. om måneden holder én rådgiverlinje åben i 30 minutter« Konkret pris/nytte-logik, der gør beløbet mere håndgribeligt.
»Du kan altid stoppe dit bidrag igen« Beroliger potentielle støtter, der frygter at binde sig for længe.

Bemærk: Selvom samtalen oftest er venlig, rapporterer flere modtagere, at der hurtigt skiftes til en mere presserende tone, hvis man tøver. Spørgsmål om privatøkonomi eller skyldfølelse (»Hvis vi ikke får flere midler, må vi lukke linjen tidligere om aftenen«) kan opleves som grænseoverskridende. Det ændrer dog ikke ved, at formålet i de fleste tilfælde er reelt: at skaffe midler til Børns Vilkår.

Afslutningen på samtalen munder sædvanligvis ud i én af to handlinger:

  • Øjeblikkelig betaling: Du får et MobilePay-nummer, SMS-link eller kortindløsningsside.
  • Indsamling af kortoplysninger: Opkalderen beder dig læse dine tal højt. Det kan virke legitimt, men er også en situation, hvor du bør være ekstra opmærksom (se næste afsnit om ægthedstjek).

Sammenfattende er formålet med opkaldene fra 88 33 19 65 altså klart: at sikre flere og/eller mere stabile bidrag til børns rådgivning og rettigheder - men metoden kan føles pågående, og det er vigtigt at beslutte sig på egne præmisser.

Oplevelser og adfærd rapporteret af modtagere

Flere brugere - både på sociale medier, i forums og i kommentarspor til telefonnummersøgemaskiner - beskriver stort set de samme mønstre, når 88 33 19 65 dukker op på displayet. Her er de mest gennemgående observationer:

  1. Gentagne opkald i korte intervaller
    Mange fortæller, at de bliver ringet op flere gange dagligt eller over flere uger, selv om de ikke tager telefonen første gang. Beskeden om at “lægge en voicemail” eller “send en SMS” bliver sjældent efterkommet, og opkaldene fortsætter, indtil modtageren besvarer eller blokerer nummeret.
  2. Mangelfuld identifikation i starten af samtalen
    Nogle angiver, at de først efter et par sætninger finder ud af, at det er en repræsentant for Børns Vilkår (eller et bureau som ringer på deres vegne). Hvis man ikke spørger proaktivt, kan introduktionen være vag: “Vi ringer fra en organisation, der hjælper børn …”.
  3. Brug af følelser og skyld som argument
    Selv om formålet i sig selv er sympatisk, fortæller flere, at der bliver trykket hårdt på samvittighedsknapperne: historier om børns mistrivsel, slogans som “en 10’er om dagen kan redde liv” og en underliggende tone af, at man nærmest svigter børnene, hvis man takker nej.
  4. Afbrydelser og mangel på dialog
    Kritikken går også på, at callers har et fast manuskript og kan virke afvisende, hvis man prøver at stille spørgsmål om økonomi eller administrative omkostninger. Nogle oplever ligefrem at blive afbrudt, når de gerne vil undersøge organisationens legitimitet, før de lover et bidrag.
  5. Opfattes som salg/spam - eller ligefrem svindel
    Kombinationen af uopfordrede opkald, gentagelser, følelsesladet pres og fravær af klar identifikation får flere til at betegne henvendelsen som aggressiv telemarketing. I trådene optræder ord som “cold call” og “spam”. Enkelte frygter phishing, især hvis man hurtigt bliver bedt om at oplyse betalingsoplysninger direkte i samtalen.

Det er dog væsentligt at understrege, at flere troværdige kilder samt Børns Vilkårs eget website bekræfter nummeret som deres - eller som tilhørende et bureau, de samarbejder med. Dermed er der intet, der tyder på egentlig svindel, men den aggressive metode og mangel på tydelig afsender gør, at mange alligevel føler sig usikre og vælger at blokere eller anmelde nummeret.

Er det svindel? Sådan vurderer du ægtheden

Når det ringer fra 88 33 19 65, er der meget, der tyder på, at det ikke er svindel - men at opkaldet kommer fra Børns Vilkår/BørneTelefonen eller et bureau, der arbejder for dem. Alligevel bør du altid tage et par enkle forholdsregler, før du giver personlige oplysninger eller lover penge.

  1. Tjek nummeret hos kilden selv
    Gå ind på bornsvilkar.dk eller organisationens verificerede sociale medier, og se, om 88 33 19 65 optræder som officielt fundraising-nummer. Er det ikke nævnt, så ring til hovednummeret (35 55 55 59) og spørg, om opkaldet er legitimt.
  2. Bed om skriftlig bekræftelse
    Anmod om at få tilsendt information på en mailadresse, der slutter på @bornsvilkar.dk eller @boernetelefonen.dk. Svindlere bruger ofte generiske Gmail- eller Outlook-adresser, så domænet er en god indikator.
  3. Giv aldrig kort- eller CPR-oplysninger i selve opkaldet
    Seriøse indsamlere kan legitimt spørge, om du vil støtte, men de beder dig ikke om kortnummer, kontrolcifre eller NemID/MitID på stedet. Bliver du presset til at oplyse disse data, bør alarmklokkerne ringe.
  4. Dobbelttjek MobilePay- eller kontonumre
    − Får du et MobilePay-nummer, så slå det op på MobilePays erhvervs-opslag.
    − Bliver du henvist til en bankkonto, så sammenlign registrerings- og kontonummeret med de oplysninger, der står på organisationens officielle hjemmeside.
  5. Sov på det - og ring selv op
    Fortæl, at du gerne vil støtte, men vil ringe tilbage i morgen. Brug derefter de officielle kontaktoplysninger fra hjemmesiden til at kontakte dem proaktivt. Hvis medarbejderen modsætter sig, er det et rødt flag.

Følger du ovenstående trin, minimerer du risikoen for at falde for fup. Du bestemmer selv, om du vil støtte - men gør det altid på dine egne præmisser og via kanaler, du selv har verificeret.

Dine valg: Stop opkaldene eller støt på dine præmisser

Her er en række konkrete trin, du kan tage, alt efter om du vil slippe for telefonopkaldene fra 88331965, eller om du tværtimod ønsker at støtte Børns Vilkår - men på dine egne betingelser.

1. Frabed dig opkald og få dine data slettet

  1. Sig det tydeligt i røret
    Bed høfligt, men bestemt om at blive sat på deres “spærreliste”. Alle seriøse fundraising-bureauer er forpligtet til at respektere dit ønske.
  2. Send en skriftlig anmodning
    Skriv til [email protected] eller brug kontaktformularen på bornsvilkar.dk. Henvis til GDPR artikel 21 (indsigelse mod direkte markedsføring) og artikel 17 (ret til sletning). Gem kvitteringen.
  3. Tilmeld dig Robinsonlisten
    borger.dk kan du gratis registrere dig på Robinsonlisten. Det forhindrer lovlige telemarketingopkald fra organisationer, du ikke allerede har et kundeforhold til.

2. Bloker nummeret lokalt på din telefon

iPhoneAndroid
Telefon-app → Seneste → i ved 88331965 → “Bloker denne opkalds­forsøger”. Telefon-app → Seneste → Tryk & hold på nummeret → “Bloker / rapportér spam”.

Husk, at telemarketingbureauer ofte råder over flere numre; du kan derfor opleve nye variationer, selvom netop 88331965 er blokeret.

3. Indberet aggressiv adfærd

  • Forbrugerombudsmanden modtager klager over overtrædelse af “Tak for nej”-reglerne og uanmodet markedsføring: forbrugerombudsmanden.dk.
  • Hvis du føler dig truet eller vildledt, kan du tillige politianmelde forholdet. Gem optagelser/skærmbilleder som dokumentation.

4. Ønsker du stadig at støtte? Gør det på dine præmisser

Telemarketing kan være billig for organisationen - men du bestemmer selv, hvordan din støtte skal foregå.

  1. Donér direkte
    Brug kun officielle betalings­kanaler: Børns Vilkårs MobilePay 180650 eller konto­oplysninger listet på deres hjemmeside. Undlad at oplyse kortnumre i telefonen.
  2. Kontakt dem proaktivt
    Ring selv til 35 55 55 59 (hovednummer) og bed om medlemsservice. Her kan du aftale en fast donation, få skriftlig bekræftelse per e-mail og sikre, at dine præferencer bliver registreret korrekt.
  3. Engangsdonation vs. fast aftale
    Hvis du føler dig presset til et månedligt beløb, kan du i stedet vælge en engangs­donation - eller omvendt. Muligheden fremgår på organisationens hjemmeside.

5. Tjekliste før du siger ja til noget i telefonen

  • Bekræft, at opkalderens e-mail ender på @bornsvilkar.dk.
  • Bed om at få tilsendt velkomstbrev eller betalings­link, før du opgiver oplysninger.
  • Spørg, om personnummer er nødvendigt (det er det sjældent).
  • Sammenlign det opgivne MobilePay-nummer med organisationens officielle liste.

Ved at insistere på gennemsigtighed og tage ovenstående forholdsregler kan du enten undgå fremtidige opkald eller støtte Børns Vilkår - helt uden at føle dig presset.