Udgivet i Artikler

Er telefonnummer 72277227 svindel?

Af Catalonien.dk

Pling! Din telefon vibrerer, og displayet lyser op med det ukendte nummer 72 27 72 27. Skal du tage den? Er det en påtrængende sælger, en udspekuleret svindler - eller måske et helt legitimt opkald, du faktisk har glæde af at besvare?

I en tid, hvor spoofing, phishing og aggressive salgsmetoder florerer, er det blevet stadig sværere at skelne mellem reel service og ren fup. Én ting er dog sikkert: Mistanken rejser sig øjeblikkeligt, når et nyt nummer popper op, og Google-søgningen starter sekunder efter opkaldet.

Denne artikel giver dig det korte svar med det samme - og dykker derefter ned i, hvem der står bag nummeret, hvorfor de ringer, og hvordan du bedst håndterer opkaldene, hvis de ikke falder i god jord. Læs med, og få ro i maven næste gang 72 27 72 27 forsøger at få din opmærksomhed.

Kort svar: Er telefonnummer 72277227 svindel?

Det korte svar: Nej, 72 27 72 27 er ikke et klassisk svindelnummer. Opkaldene kommer fra Krifa - en legitim dansk a-kasse og fagforening - som bruger nummeret i deres telemarketing- og rekrutteringsarbejde.

Nummer 72 27 72 27
Organisation Krifa (ofte vist som “Krifa København”)
Formål Oplysninger om medlemsfordele, opfølgning på a-kasse/fagforening, tilbud om at skifte eller tegne medlemskab
Klassificering Telemarketing/rekruttering - ikke fup

Selv om opkaldene er legitime, oplever mange dem som påtrængende pga.:

  1. Gentagne opkald - ofte dagligt.
  2. Tidspunkter sidst på eftermiddagen/aftenen (ca. 17:30-19:00).
  3. Rapporter om opkald, der afbrydes, hvis du svarer, eller hvor der går flere sekunder, før en medarbejder er i røret.

Modtager du et opkald fra 72 27 72 27, kan du altså trygt tage telefonen - men del aldrig følsomme oplysninger som MitID-koder eller betalingskortnumre. Ønsker du ikke flere henvendelser, så sig tydeligt “nej tak”, bed om at blive markeret som ikke-interesseret eller bloker nummeret på din mobil.

Hvem står bag nummeret 72 27 72 27?

Når du ser 72 27 72 27 blinke på displayet, er det som regel Krifa - Kristelig Fagbevægelse - der forsøger at få fat i dig. Nummeret kan i nogle telefonapps stå som “Krifa København”, men det dækker over den samme organisation, der har hovedkontor i Aarhus og lokale kontorer over hele landet.

Hvad er krifa?

Krifa er både a-kasse og fagforening med knap 180.000 medlemmer (2024-tal). Organisationen tilbyder bl.a.:

  • Dagpenge og karriererådgivning via deres a-kasse
  • Fagforeningsrådgivning om løn, kontrakt og arbejdsmiljø
  • Kurser, events og medlemsfordele (fx rabatordninger og forsikringer)

Legitime kontaktoplysninger

Telefon (kundeservice) 70 27 78 80
Telemarketing 72 27 72 27
Web krifa.dk
CVR-nr. 26696910 (Krifa a-kasse)  |  30030501 (Krifa fagforening)

Hvorfor ringer de fra 72 27 72 27?

  1. Medlemsservice: De følger op på nye eller tidligere henvendelser, fx hvis du har bedt om et tilbud eller hentet materiale om dagpenge.
  2. Rekruttering: Krifa ringer aktivt til lønmodtagere, der ikke allerede er medlem, for at præsentere deres a-kasse og fagforening.
  3. Fordels­information: Eksisterende medlemmer kan blive tilbudt ekstra forsikringer, kurser eller medlemsrabatter.

Det er altså ikke et klassisk svindelnummer, men et led i Krifas telemarketing-strategi. Hvis du er i tvivl, kan du altid ringe retur til Krifas officielle kundeservice (70 27 78 80) eller kontakte dem via deres hjemmeside for at bekræfte, at det faktisk er dem, der har forsøgt at nå dig.

Formålet med opkaldene

Når du ser 72 27 72 27 blinke på skærmen, er der som regel tale om et salgs- eller rekrutteringskald fra Krifa. Formålet er ikke at franarre dig penge eller personlige oplysninger, men at få dig til at vælge - eller blive hos - deres a-kasse og fagforening.

  • Opfølgning på eksisterende medlemskab
    Har du tidligere været i kontakt med Krifa, kan opkaldet handle om at sikre, at dine oplysninger er korrekte, eller at du kender til nye regler og pligter som medlem.
  • Information om medlemsfordele
    Medarbejderen gennemgår ofte forsikringer, efteruddannelse, juridisk rådgivning og andre services, som Krifa mener kan give dig merværdi - og som måske adskiller dem fra konkurrerende a-kasser/fagforeninger.
  • Tilbud om at flytte eller oprette medlemskab
    Er du ikke allerede medlem, vil samtalen typisk styre hen imod et konkret tilbud: gratis periode, reduceret kontingent eller hurtig oprettelse, hvis du “melder dig ind med det samme”.
  • Generel rekruttering
    Krifa bruger aktiv telemarketing til at udvide deres medlemstal. Derfor kan du blive kontaktet, selv om du ikke tidligere har vist interesse - fx hvis dine oplysninger er hentet fra offentlige registre eller kommercielle leads.

Set i det lys er 7227 7227 ikke et klassisk svindelnummer, men et telemarketingnummer. Det kan stadig være generende, især fordi mange oplever flere opkald i træk - ofte i tidsrummet - og enkelte rapporterer, at linjen lægges på, når de svarer. Intentionen bag kaldet er dog primært medlemsservice og salg, ikke phishing eller økonomisk bedrageri.

Hvad rapporterer modtagere?

Meldingerne om 72 27 72 27 ligner hinanden, men spænder fra irritation til helt neutral kundekontakt. Her er de mest gennemgående observationer, som går igen på sociale medier, Trustpilot-tråde og i kommentarfelter til nummeropslags­tjenester:

  1. Tidsrummet
    De fleste opkald falder sidst på eftermiddagen eller tidligt på aftenen - typisk mellem kl. 17:30 og 19:00. Nogle oplever dog også opkald midt på dagen.
  2. Hyppighed
    Flere brugere fortæller, at de bliver ringet op dagligt eller hver anden dag, indtil de tager telefonen eller specifikt beder om at blive slettet fra ringelisten.
  3. ”Silent calls”
    En mindre gruppe rapporterer, at der bliver lagt på, så snart de besvarer opkaldet. Det skyldes oftest et dialer-system, der forbinder en ledig medarbejder - er der ingen ledig, ender brugeren med stilhed i røret.
  4. Tonens karakter
    Når der rent faktisk er en medarbejder i den anden ende, beskrives de som høflige, informative og relativt lydhøre:
    • Nogle får et kort oplæg om Krifas medlemsfordele og bliver spurgt, om de vil høre mere.
    • Andre fortæller, at et hurtigt ”nej tak, jeg er ikke interesseret” bliver accepteret uden pres.
  5. Opsummeret brugeroplevelse
    PositivtNegativt
    Reel organisation, venlige medarbejdere, ingen krav om følsomme oplysninger. Hyppige opkald, upassende tidspunkter, sporadiske ”tomme” opkald.

Samlet set kalder størstedelen af meldingerne opkaldet påtrængende, men ikke decideret fup. Hvis du finder hyppigheden forstyrrende, kan du med fordel høfligt frabede dig flere opkald eller blokere nummeret - det stopper normalt kontakten med det samme.

Er det sikkert? Sådan skelner du mellem legitimt opkald og svindel

Når 72 27 72 27 tikker ind på skærmen, er det - som udgangspunkt - Krifa, der ringer. Nummeret er altså ikke et klassisk fup- eller phishingnummer, men der er alligevel god grund til at være kritisk, før du deler oplysninger. Brug nedenstående tjekliste til at skelne et legitimt service-/salgsopkald fra reel svindel:

Tjekliste: Sådan vurderer du opkaldet

  1. Se på mønstret:
    • Legitime telemarketingopkald fra Krifa ligger typisk på hverdage mellem ca. 17.30 og 19.00.
    • Ringer de uden for dette tidsrum - fx sent om aftenen, meget tidligt om morgenen eller i weekenden - skal du være ekstra opmærksom.
  2. Lyt efter præsentationen:
    • Krifas medarbejdere præsenterer sig som regel med navn, afdeling og formål (f.eks. “Jeg ringer fra Krifa, fordi vi kan se, at du tidligere har vist interesse for vores a-kasse…”).
    • Manglende eller vag præsentation (“Hej, jeg skal lige bruge et par oplysninger”) er et rødt flag.
  3. Hvad bliver du bedt om?
    • Legitime opkald handler oftest om medlemsfordele, priseksempler eller en uforpligtende samtale.
    • Bliver du presset til at oplyse MitID/NemID-koder, betalingskort, kontonummer eller CPR, skal alarmklokkerne ringe. Ingen a-kasse eller fagforening beder om disse data over telefonen.
  4. Følg pengene:
    • Ønsker du at melde dig ind eller flytte a-kasse, kan du altid gøre det via Krifas officielle hjemmeside og sikre, at betalingsoplysninger kun tastes ind på sikre formularer (https-adresse og hængelås-ikon).
  5. Ring selv tilbage:
    • Er du i tvivl, så afslut høfligt samtalen og ring til Krifa på de officielle numre, som fremgår af deres hjemmeside (fx 70 27 79 10 for medlemsservice). Kan den oprindelige medarbejder genfindes og samtalen bekræftes, er alt som det skal være.

Del aldrig disse oplysninger i telefonen

OplysningHvorfor du skal holde den for dig selv
MitID/NemID-koder eller nøgleapp-godkendelserKan misbruges til identitetstyveri og bankoverførsler.
Betalingskort- eller kontonumreÅbner for uautoriserede køb eller hævninger.
CPR-nummerKombineret med andre data kan det bruges til kreditbedrageri.
Koder til e-Boks, MobilePay el.lign.Giver svindlere adgang til personlige eller økonomiske oplysninger.

Kort sagt

Så længe samtalen følger et gennemsigtigt salgs-/serviceforløb, og du ikke bliver bedt om følsomme data, er opkaldet fra 72 27 72 27 som regel ufarligt - om end måske en smule påtrængende. Vælg alligevel den sikre vej: sig pænt “nej tak”, hvis du ikke ønsker dialogen, eller ring selv tilbage via Krifas egne kanaler, hvis du vil tjekke, at alt er legit.

Sådan håndterer du uønskede opkald

Her er en trin-for-trin-plan til hurtigt at få ro i telefonen, hvis opkaldene fra 72 27 72 27 bliver for mange:

  1. Sig høfligt - men tydeligt - “nej tak”.
    Krifas medarbejdere er forpligtet til at afslutte samtalen, hvis du klart afviser tilbuddet. Du behøver ikke forklare dig - en enkelt sætning som “Jeg er ikke interesseret, tak” er nok.
  2. Bed om at blive markeret som “ikke-interesseret”.
    Tilføj gerne: “Vil du venligst registrere, at I ikke skal ringe til mig igen?” Det sætter dig på deres interne do-not-call-liste.
  3. Kontakt Krifa direkte, hvis opkaldene fortsætter.
    Skriv en kort mail eller ring via de officielle numre på krifa.dk og oplys dit telefonnummer. Bed dem skriftligt om at stoppe markedsføringskald - så har du dokumentation, hvis det skulle blive nødvendigt at klage.
  4. Blokér nummeret på din telefon.
    De fleste smartphones gør det nemt:
    • iPhone: Åbn opkaldslisten → tryk på i ud for nummeret → vælg “Bloker denne kontakt”.
    • Android: Åbn telefon-appen → tryk og hold på nummeret → vælg “Bloker/spam”.
    Bemærk, at det kun stopper det konkrete nummer; hvis Krifa skifter udgående nummer, kan der komme nye opkald.
  5. Tilmeld dig Robinsonlisten for færre salgsopkald generelt.
    borger.dk kan du gratis tilmelde dig Robinsonlisten. Virksomheder må som udgangspunkt ikke ringe til privatpersoner på listen uden forudgående samtykke. Tilmeldingen træder som regel i kraft inden for få uger.

Følger du punkterne ovenfor, bør du enten helt undgå flere opkald eller i det mindste reducere hyppigheden markant.