Udgivet i Artikler

Medvirkende i Far Til Fire I Sneen

Af Catalonien.dk

Glitrende sne, hjertelig humor og en uforglemmelig familieudflugt - sådan lyder opskriften på den elskede danske klassiker “Far til fire i sneen” fra 1954. Mens Kulturnator og streamingtjenester bugner af titler, er det netop denne 90 minutters vinterrejse til Norge, der igen og igen samler generationer foran skærmen. Men hvad gemmer sig egentlig bag de frostklare billeder af Lille Per på ski, Søs i romantisk vildrede og en far, der mest af alt drømmer om at holde styr på hele flokken?

I denne artikel dykker vi ned i filmens kuldeknitrende univers - fra det øjeblik Ekstra Bladet udlover den skæbnesvangre præmietur, til kameraet fanger de dramatiske redningsscener i fjeldlandskabet. Vi præsenterer dig for de skuespillere, der gav dansk familiekomedie et ansigt, afslører de små kuriositeter bag kameraet og tager dig med på en nostalgisk rejse, hvor Ib Schønberg, Birgitte Price, Rudi Hansen, Ole Neumann og resten af holdet skaber varme midt i vinterkulden.

Sæt dig godt til rette - måske med en kop varm kakao - og lad Catalonien Rejser føre dig tilbage til en tid, hvor sneen knasede under træskiene, og hvor hele Danmark fulgte familien ”Far til fire” ud på nye eventyr. Klar til turen? Læs med nedenfor!

Far til fire i sneen – kort overblik

Far til fire i sneen er den tredje film i den folkekære serie om den farverige familie fra Amager. Filmen havde premiere den 1. november 1954 og byder på 90 minutters hjertevarm dansk familiekomik, skabt af instruktør Alice O’Fredericks og producer Henning Karmark for ASA-studierne.

TitelFar til fire i sneen
Premiere1. november 1954
GenreFamilie / Komedie
Spilletid90 minutter
Sprog / LandDansk / Danmark

Historien starter med, at Far vinder en længe ønsket vinterferie i Norge via en konkurrence i Ekstra Bladet. Avisens egen fotograf, Søren Petersen, skal med for at dække turen - til familiens milde irritation.

  • Søs håber at glemme sin mislykkede romance med skolelæreren hjemme i Danmark, men havner snart i et trekantdrama mellem den charmerende fotograf Søren og den musikalske skisportsinstruktør Peter.
  • Mie og Lille Per bliver centrum for filmens dramatiske højdepunkt, da de farer vild i de sneklædte fjelde, hvilket udløser en nervepirrende redningsaktion.
  • Efter sneboldkampe, kælkebakker og kærlighedsforviklinger vender familien - naturligvis - helskindet og lykkelig hjem til Danmark.

Med sin kombination af vinterpostkort fra Norge, syngende skiglæde og typisk Far til fire-humor formår filmen stadig at sprede varme, selv på den koldeste dag.

Medvirkende: Skuespillere og roller i Far til fire i sneen

Den varme stemning og de genkendelige figurer i Far til fire i sneen skyldes ikke mindst de solide præstationer foran kameraet. Herunder får du både et nærmere kig på de otte hovedkræfter i filmen og et samlet overblik over de øvrige medvirkende.

Hovedrollerne

Skuespiller Figur Figurens funktion i historien
Ib Schønberg Far Familieoverhovedet, der med elskelig klodsethed forsøger at holde sammen på tropperne under den uforudsete præmie-skiferie.
Birgitte Price Søs Storesøster med kærestesorger - havner i romantisk trekant med fotografen Søren og ski-læreren Peter.
Rudi Hansen Mie Den nysgerrige lillesøster, der sammen med Lille Per bringer ekstra drama til snemasserne, da de skal reddes.
Ole Neumann Lille Per Familiens yngste charmebombe, hvis påhitsomhed både skaber sjov og fare i fjeldet.
Otto Møller Jensen Ole Den storebror, der balancerer mellem teenage-løssluppenhed og ansvar, mens han hjælper Far med de praktiske gøremål.
Peter Malberg Onkel Anders Den joviale onkel, der aldrig siger nej til en skitur - eller en god portion bjergsuppe.
Preben Neergaard Fotograf Søren Petersen Ekstra Bladets udsendte, der både skal dække familieeventyret og forelsker sig i Søs.
Ib Mossin Peter Norsk ski-instruktør og aftenmusiker, som bliver Sørens rival om Søs’ hjerte.

Øvrige medvirkende

I klassisk ASA-stil er bi- og statistrollerne talrige. Enkelte optræder kun kort eller uden navngiven rolle, men de er med til at give filmen sit myldrende vinterliv:

  • Agnes Rehni - pensionatsværtinde/fru Sejersen (rolle ikke specificeret i credits, dog genkendelig som familiens lidt gnavne nabo i flere film).
  • Leif B. Hendil
  • Ernst Bruun Olsen
  • Einar Juhl
  • Knud Heglund
  • Georg Hansen
  • Hans Prehn
  • Eik Koch
  • Lau Lauritzen III
  • Thor Pettersen
  • Axel Strøbye
  • Irene Hansen
  • Per Lauesgaard
  • Ole Engholm
  • Peter Engholm
  • Preben Harris
  • Vera Stricker-Nielsen
  • Arne Seldorf
  • Birgit Brüel
  • Jørgen Buckhøj
  • Grethe Hoffenblad
  • Peter Poulsen

Selvom mange af ovenstående navne kun figurerer få øjeblikke på lærredet, bidrager de med velkendte ansigter fra datidens danske teater- og filmverden. Samlet set sikrer castet, at Far til fire i sneen forbliver en både hjertevarm og højt energetisk oplevelse - præcis som serien er elsket for.

Bag kameraet: Instruktør, produktion og udgivelse

Mens det fiktive fotoapparat klikker lystigt i filmen, arbejdede et stærkt hold bag kulisserne for at få Far til fire i sneen på lærredet. Her er de vigtigste fakta - og lidt perspektiv - om tilblivelsen.

InstruktionAlice O’Fredericks
ProducentHenning Karmark for ASA Film
Premiere1. november 1954 (Danmark)
Spilletid90 minutter
Originalsprog / landDansk / Danmark

Instruktøren: Alice o’fredericks - Pioner i dansk film

Allerede i begyndelsen af 1950’erne havde Alice O’Fredericks cementeret sig som Danmarks mest produktive spillefilms­instruktør - og en af de få kvinder i europæisk film, der styrede hele produktionen fra instruktørstolen. Hun var kendt for sin sikre sans for folkelig underholdning, lune replikker og varme hverdags­skildringer. Med Far til fire-serien (den første film kom året før, i 1953) ramte hun en guldåre: idéen om den farverige kernefamilie tiltalte både børn og forældre og gav O’Fredericks mulighed for at kombinere komik, musik og hjertevarme.

Produktion: Asa film og henning karmark

ASA-studierne i Lyngby var 1950’ernes centrum for dansk folkekomedie, og producent Henning Karmark stod bag flere af tidens største succeser. For Far til fire i sneen lod han dele af historien optage i autentiske norske vinterkulisser kombineret med veludnyttede indendørs sets i studiet. ASA’s effektive produktionsapparat betød, at filmene i serien kunne lanceres med næsten årlig kadence - helt i tråd med publikums sult efter velkendte figurer og tryg familiesjov.

Udgivelse og samtid

Filmen havde premiere 1. november 1954 - blot ét år efter den første Far til fire. Danmark befandt sig i efterkrigstidens optimisme, hvor biografen var samlingspunktet en mørk vinteraften. Far til fire i sneen leverede præcis det publikum ønskede: eskapisme, eksotisk nordisk natur og en tro på, at familien (og humoren) kunne overvinde alt fra knuste hjerter til snestorme.

Plads i dansk familiefilmtradition

  1. Folkelighed på første række - Filmen taler direkte til både børn og voksne gennem genkendelige typer og problemstillinger.
  2. Gentagelsesglæde - Serien formede den danske ’franchise’-tankegang, hvor velkendte figurer vender tilbage år efter år.
  3. Kvindelig instruktør i front - O’Fredericks’ position inspirerede efterfølgende kvindelige filmskabere, selvom hun først mange år senere blev anerkendt for sin pionerindsats.
  4. Ferie og fællesskab - Som mange familiekomedier i 1950’erne placerer filmen handlingen i en ferieramme, der giver lov til romantik, dramatik og forsoning udenfor hverdagens rammer.

I dag ses Far til fire i sneen som en hjørnesten i dansk familie­film: den forfinede ASA-recept af slapstick, sang, vintereventyr og tryghed. Dens bagkvinde, Alice O’Fredericks, og producer Henning Karmark indtog dermed en central plads i fortællingen om dansk filmhistorie - og i generationers kollektive hukommelse om hyggelige vinterbiografture.

Nørdefakta og temaer: norsk vinter, Ekstra Bladet og familieeventyret

Selv om Far til fire i sneen først og fremmest bliver husket som en hyggelig familiekomedie, gemmer der sig en håndfuld sjove smådetaljer og temaer, der løfter oplevelsen for de skarpe iagttagere:

Vinterkulisserne i norge

  • Ægte norsk puddersne - og lidt dansk snyd: En stor del af de udendørs optagelser blev filmet omkring den norske ski­by Geilo, hvor fjeld, gran og snegaranti skabte den perfekte postkort­ramme. Til gengæld er flere indendørs­scener - herunder hotellets spisestue og familiens værelse - bygget op i ASA-studierne på Lyngbyvej i København. Nørdetricket er at holde øje med vinduerne: de er matte for at skjule manglen på rigtig udsigt.
  • 1940’ernes og 50’ernes skiturisme på film: Skiløberne på fjeldet bærer tidstypiske træski, læderstøvler og tunge uld­anorakker, som var helt almindelige, før plastikski og moderne fibermaterialer tog over.
  • Sneskulptur eller special effect? Når Lille Per havner i den sammenstyrtede sne­hule, blev der brugt en blanding af knust is, sæbespåner og papirmasse for at blive filmet sikkert under studio­lys.

Ekstra bladet som plotmotor

Historien i filmenVirkeligheden bag
Far vinder den store Norgesrejse i avisens konkurrence, og hele familien bliver bemandet til et vintereventyr.I 1950’erne kørte Ekstra Bladet flere læser­konkurrencer med rejser som præmier - både for at øge salget og skabe redaktionelt indhold. Filmen spejler direkte datidens avis­oplag og gør konkurrence-fenomenet til en charmerende drivkraft for plottet.

Som ekstra reklame stunt skrev Ekstra Bladet faktisk små kulørte “dagbogs­uddrag” om filmholdets rejse, mens optagelserne stod på - gratis markedsføring for begge parter.

Søs i romantisk trekant

  1. Søren (Preben Neergaard): Avis­fotografen, der officielt skal dokumentere familieturen, men hurtigt muntres op af Søs’ glimt i øjet. Læg mærke til hans altid parate Leica-kamera - rekvisitten er en ægte Leica IIIf, lanceret i 1950.
  2. Peter (Ib Mossin): Den charmerende skilærer, som spiller guitar om aftenen og flirter mildt med alle danske piger på hotellet. Rollen blev startskuddet til Mossins langvarige status som dansk pigedrøm.
  3. Søs (Birgitte Price): Står midt mellem to bejlere, lige efter et brud med en skolelærer hjemme i Danmark. Romantikken giver filmen et ungdoms­ligevægtigt modspil til de mere børne­centrerede løjer.

Dramatiske redningssekvenser med børnene

Filmens klimaks er delt i to parallelle redninger:

  • Mie på afveje: Rudi Hansen bliver “fanget” i en sne­storm, og Søs’ skiløb ned ad fjeldet er optaget i ét langt panorama­skud - vovet i datidens tunge 35mm-setup.
  • Lille Per i sne­hulen: Ole Neumann kravler galt under sneskovlen, mens Peter og Onkel Anders må koordinere en rednings­operation i hastigt tiltagende storm. Musikken skifter her til dramatisk strygertema, komponeret af Sven Gyldmark, og efterfølges straks af filmens velkendte muntre signatur­melodi for at nulstille spændingen.

Hvorfor virker det?

Ferierammen kombineret med sne­landskabet giver filmen en næsten eventyrlig kulisse, hvor alt føles lidt større, koldere - og sjovere. Sneen bliver både legeplads (kælk, skibakker, sne­krig) og fare (sne­storm, fjeld­skred), så humoren og dramatikken kan skifte sømløst. Samtidig giver hotel­livet mulighed for at samle hele ensemblet under ét tag, hvilket gør det let for publikum at følge de mange små historier.

Resultatet: Far til fire i sneen fremstår som en varm familiefilm, netop fordi den tør placere sine karakterer i kolde omgivelser. Kontrasten mellem frostgrader og familiens sammenhold - styrket af Fars ufravigelige “det skal nok gå” - er hemmeligheden bag filmens langvarige popularitet.